بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» طرز تهیه و راهنمای مبتدیان برای مرغ تنوری

طرز تهیه و راهنمای مبتدیان برای مرغ تنوری

تنوری چیست؟ - راهنمای مبتدی! با تمام نکات

در دنیای امروز راه های مختلفی برای به دست آوردن اطلاعات وجود دارد. یکی از محبوب ترین آنها از طریق وبلاگ ها و وب سایت ها است. سایت ارم بلاگ همه چیزهایی را که در مورد غذا از نکات آشپزی گرفته تا دستور العمل ها و همچنین اطلاعاتی در مورد آشپزی با گیاهان و ادویه ها نیاز دارند در اختیار خوانندگان قرار می دهد .


یک غذای خوشمزه هندی است که در نوع خاصی از تنور پخته می شود. گوشت را در مخلوطی از ادویه و ماست خوابانده و روی سیخ روی زغال می‌پزند . نتیجه یک تکه گوشت آبدار، خوش طعم و کمی زغالی است که کاملاً خوشمزه است!


خوردن وعده های غذایی یکسان می تواند کسل کننده باشد، و پیدا کردن دستور العمل های جدید که هم خوشمزه و هم سالم باشد سخت است. اگر به دنبال راهی برای طعم دار کردن وعده های غذایی خود بدون کاهش مواد مغذی هستید، تنوری راه حل مناسبی است. تنوری سبکی از آشپزی است که منشا آن هندوستان است و به دلیل استفاده از ادویه جات و گیاهان دارویی معروف است. بیایید در مورد این غذای خوشمزه هندی بیشتر بدانیم .


تنوری چیست؟

وقتی صحبت از ادویه می شود، من کمی معتاد هستم. من چیزی بیشتر از افزودن کمی گرما به وعده های غذایی خود دوست ندارم و تنوری بهترین راه برای انجام این کار است.

تنوری از مزه دار کردن گوشت، ماهی یا سبزیجات در ماست و ادویه تهیه می شود. سپس اقلام روی سیخ روی زغال در یک ظرف سفالی مانند فر که مخصوص پخت و پز با حرارت شدید ساخته شده است، می پزند.

این سبک پخت به حفظ رطوبت طبیعی مواد کمک می کند و در عین حال طعمی باورنکردنی به آنها می دهد. این سبک پخت معمولاً از ترکیب زیره ، گشنیز، زنجبیل ، سیر، پودر چیلی و زردچوبه استفاده می‌کند . این ادویه ها برای ایجاد طعمی خاکی و خوش طعم ترکیب می شوند.


تنور چیست؟

تنور سفالی است که برای پختن غذا استفاده می شود.

سوخت یک تنور معمولاً از زغال چوب یا چوب تامین می شود و می تواند به دمای 480 درجه سانتیگراد (900 درجه فارنهایت) برسد. حرارت بالای تنور غذا را سریع و یکنواخت می پزد و در عین حال طعم دودی به آن می دهد. 

تنور برای قرن ها در هند مورد استفاده قرار می گرفته است و معمولاً برای پختن مرغ، بره و ماهی استفاده می شود . نان اغلب در تنور پخته می شود - نان، نوعی نان تخت ، یکی از محبوب ترین اقلامی است که از تنور بیرون می آید. 

اگر به دنبال اضافه کردن یک تنور به آشپزخانه خود هستید، خوش شانس هستید - آنها به طور فزاینده ای در آشپزخانه های خانگی در سراسر جهان محبوب می شوند. می توانید تنور را در فروشگاه آنلاین یا در فروشگاه لوازم آشپزخانه محلی خود بیابید.


تنوری چه طعمی دارد؟

تنوری دارای طعمی معطر و کمی دودی است.

یادآور ادویه های هندی مانند پودر چیلی، زیره، گشنیز و همچنین کمی زنجبیل و سیر است .

زمانی که این ادویه ها در حد اعتدال استفاده شوند، می توانند طعم زیادی به غذای شما بیافزایند بدون اینکه آن را خیلی تند کنند.

ترکیب مواد مرینیت شده و گرمای تنور طعم دودی لذیذی ایجاد می کند که در هیچ غذای دیگری یافت نمی شود.


تیککا مقابل تنوری

بیایید تفاوت های اصلی بین این دو غذای محبوب را بشکنیم.

1. کلمه « تیکا » در زبان هندی به معنای «قطعه» است، در حالی که کلمه « تنوری » به نوع غذای پخته شده در تنور سفالی اشاره دارد.

2. Tikka با تکه های گوشت یا سبزیجات که در ادویه جات ترشی جات و ماست خوابانده می شود، تهیه می شود و سپس در تنور پخته می شود. از طرف دیگر تنوری را با تکه‌های کامل گوشت یا ماهی درست می‌کنند که در ادویه و ماست خوابانده می‌شود و سپس در تنور پخته می‌شود.

3. هر دو تیکا و تنوری معمولاً با استفاده از ران مرغ تهیه می شوند زیرا آبدارتر و خوش طعم تر از سینه مرغ هستند . با این حال، می‌توانید از هر نوع مرغی که ترجیح می‌دهید برای تهیه هر یک از غذاها استفاده کنید.

4. هر دو تیکا و تنوری بهتر است با برنج، نان و رایتا ( سس بر پایه ماست) سرو شوند .

5. تیکا و تنوری هر دو معمولاً در فر سفالی و به روش‌های مختلف از جمله روی کباب پز، تابه چدنی یا حتی در فر پخته می‌شوند. 

گرام ماسالا

گرام ماسالا یک ترکیب معطر از ادویه های مختلف خشک شده است که می تواند برای چاشنی غذاها استفاده شود.

معمولاً با زیره، گشنیز ، فلفل سیاه، دارچین ، میخک، هل ، گرز، جوز هندی و برگ بو درست می شود

ادویه ها با هم آسیاب می شوند و به صورت پودر در می آیند و در پایان پخت به آن اضافه می شوند تا طعم آن بهتر شود.

اصطلاح "گارام" در هندی به معنای "گرم" است و به روشی اشاره دارد که این ترکیب ادویه غذا را با حرارت خود گرم می کند! 


تنوری مصلا 

ماسالا تنوری نیز ترکیبی معطر از انواع ادویه های خشک شده است اما در مقایسه با گارام ماسالا طعمی متمایز دارد.

ترکیبات رایج شامل زیره ، گشنیز، فلفل سیاه، پودر زنجبیل، پودر زردچوبه و پودر سیر همراه با فلفل قرمز چیلی برای حرارت بیشتر است. این مخلوط ادویه معمولاً به دلیل افزودن پودر فلفل قرمز بسیار تند است .

عمدتاً برای ترشی کردن گوشت ها قبل از پختن در اجاق تنور یا کباب کردن آنها در شعله باز استفاده می شود.

دستور پخت تنوری

در اینجا یک مرور سریع از برخی از محبوب ترین دستور العمل های تنوری آورده شده است.


1.نان تنوری - دو نوع نان تنوری محبوب وجود دارد: نان و روتی. نان یک نان مسطح بدون خمیر است که بافت کمی جویدنی دارد، در حالی که روتی با آرد کامل تهیه می شود و بافت تردتری نسبت به نان دارد. هر دو وقتی داغ سرو می شوند، مستقیماً از تنور خوشمزه هستند!


2.مرغ تنوری – این غذا یکی از نمادین ترین و دوست داشتنی ترین غذاهای تنوری است و به راحتی می توان دلیل آن را فهمید! تکه های مرغ ترشی شده را روی سیخ های فلزی بلند به سیخ می کشند و در تنور به طور کامل پخته می شوند. ماریناد معمولاً شامل ماست، زنجبیل، سیر و ادویه هایی مانند زیره سبز و گارام ماسالا برای طعم های زیاد است.


3.مرغ تیکا ماسالا – این غذا نوعی مرغ تنوری است که سس گوجه فرنگی خامه‌ای را برای طعم بیشتر در مخلوط می‌آمیزد. تکه‌های مرغ مانند مرغ تنوری سنتی مرینیت می‌شوند ، اما قبل از سرو به سس اضافه می‌شوند تا یک مزه بیشتری به خود بگیرند!


4.مرغ کره - یکی دیگر از غذاهای کلاسیک تنوری که دارای تکه های آبدار مرغ پخته شده در سس گوجه فرنگی غنی است، مرغ کره نیز برای غنای بیشتر خامه غلیظ اضافه می کند. این کاملاً با نان یا روتیس گرم همراه می شود.


5.شیشلیک – کباب شیشلیک اساساً هر نوع گوشتی است (معمولا مرغ یا بره) که قبل از کباب شدن روی شعله باز یا پختن در تنوری تا زمانی که پخته شود، مکعبی یا خرد شده و سپس روی سیخ کشیده شده باشد. 


6.سیخ کباب – کلمه «سِیک» با سیخ همراه است و «کباب» نشان دهنده گوشت پخته شده روی آتش زغال است. بنابراین، سیک کباب به سوسیس‌های سیخ‌شده گوشت (معمولاً گوشت بره یا مرغ ) گفته می‌شود که روی شعله باز تهیه می‌شوند – برای خوش‌مزه بودن آن‌ها را با مقداری نعناع سرو کنید!

طرز تهیه تنوری در خانه

در اینجا یک مرور سریع از نحوه درست کردن تنوری در خانه ارائه شده است، بدون توجه به تنظیمات آشپزی شما!


تنور سفالی خانگی: روش کلاسیک تهیه تنوری در تنور سفالی یا تنور است. اگر به تنور دسترسی دارید، به سادگی گوشت و سبزیجات خود را در طول شب با ادویه های سنتی تنوری مرینیت کنید. روز بعد آن ها را در تنور بپزید تا بیرون کاملاً ذغالی شوند و داخل آن آبدار شوند.


فر معمولی: تنور ندارید؟ مشکلی نیست! تنوری را می توانید به راحتی در فر معمولی درست کنید. فقط فر خود را با دمای 500 درجه فارنهایت (یا بالاترین درجه حرارت فر شما) گرم کنید و گوشت ها و سبزیجات خود را روی توری سیمی که در بالای ورقه پخت قرار داده اید بپزید. باز هم، برای بهترین نتیجه، می‌خواهید غذای خود را در طول شب با ادویه‌های سنتی مرینیت کنید.


باربیکیو: تنوری هم طعم پخته شده روی باربیکیو عالیه! به سادگی گریل خود را از قبل روی حرارت زیاد گرم کنید، سپس گوشت و سبزیجات خود را به مدت 3 تا 4 دقیقه در هر طرف بپزید.


ماهیتابه چدنی: اگر به یک کباب پز در فضای باز دسترسی ندارید، هنوز هم می توانید با پختن تنوری خود در یک تابه چدنی روی اجاق، آن طعم ذغال کامل را بدست آورید. فقط تابه را روی حرارت زیاد گرم کنید تا داغ شود، سپس گوشت و سبزیجات خود را به مدت 3 تا 4 دقیقه در هر طرف بپزید.


پانینی پرس: باور کنید یا نه، حتی می توانید تنوری را با پرس پانینی درست کنید! فقط کافی است پرس پانینی خود را روی حرارت زیاد قرار دهید و گوشت و سبزیجات خود را به مدت 3 تا 4 دقیقه در هر طرف بپزید.


گریل برقی: گریل برقی یکی دیگر از گزینه های عالی برای تهیه تنوری در خانه است. فقط آن را روی حرارت زیاد قرار دهید و غذای خود را به مدت 3-4 دقیقه در هر طرف بپزید. و فراموش نکنید.


سرخ کن بادی: اگر به دنبال گزینه سالم تری هستید، سعی کنید تنوری را در سرخ کن بادی درست کنید. به سادگی سرخ کن خود را با دمای 400 درجه فارنهایت گرم کنید و غذای خود را به مدت 8 تا 10 دقیقه یا تا زمانی که خوب و ترد شود بپزید.


نکات مهم در آشپزی تنوری 

آشپزی تنوری یک روش خوشمزه و سالم برای تهیه غذا است - اما به شرطی که درست انجام دهید! در اینجا راهنمایی های من در مورد چگونگی استفاده حداکثری از تجربه آشپزی تنوری شما وجود دارد.


1.ماریناد: ابتدا مواد خود را با ماست و ادویه جات ترشی جات ترشی کنید. این به غذای شما طعم می بخشد و به مرطوب نگه داشتن آن در حین پخت کمک می کند. من توصیه می کنم از ماست یونانی استفاده کنید زیرا طعم کمی تند دارد که به خوبی با طعم دودی تنور هماهنگ می شود. در مورد ادویه ها، من معمولا از گارام ماسالا، زیره، پودر گشنیز، پودر زردچوبه، پودر چیلی ، خمیر زنجبیل و سیر و کمی نمک استفاده می کنم. همه این مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.


2.استراحت: اجازه دهید مواد شما حداقل به مدت 4 ساعت (یا در صورت امکان یک شب) مارینت شوند. هر چه بیشتر اجازه دهید ماریناد روی غذا بماند، طعم آن بیشتر می شود! در این مدت مواد خود را در ظرف دربسته یا کیسه زیپ دار در یخچال نگهداری کنید تا فاسد یا خشک نشوند.


3.قبل از گرم کردن: قبل از پختن در فر، مطمئن شوید که آن را در دمای حداقل 500 درجه فارنهایت (260 درجه سانتیگراد) گرم کنید. این کار باعث می شود که غذا به طور یکنواخت و سریع بدون خشک شدن یا سوختن بپزد. در صورت امکان مقداری زغال چوب یا خرده چوب را در انتهای فر خود قرار دهید تا طعم دودی بیشتری در حین پخت و پز ایجاد کند!

مردم همچنین می پرسند [سوالات متداول]

تنوری به چه معناست؟

تنوری اصطلاحی است که به غذاهایی گفته می شود که در تنور سفالی سنتی پخته شده اند که به تنور معروف است.

تنوری تند است؟

غذاهای تنوری به دلیل داشتن انواع ادویه ها از جمله زیره سبز، سیر و فلفل چیلی به تند بودن معروف هستند. با این حال، میزان تندی را می توان با تنظیم میزان و نوع ادویه های استفاده شده در ظرف کنترل کرد. علاوه بر این، همراه‌های خنک‌کننده مانند ماست یا رایتا می‌توانند به کاهش تندی کمک کنند.

خلاصه: تنوری چیست؟

تنوری یک غذای هندی لذیذ است که در تنور، دیگ سفالی فر مانند پخته می شود.

این سبک آشپزی به حفظ رطوبت طبیعی مواد کمک می کند و در عین حال طعمی باورنکردنی به آنها می بخشد و به طور فزاینده ای در آشپزخانه های خانگی در سراسر جهان محبوب می شود.

تنوری یک غذای فوق العاده همه کاره است که می توان آن را به روش های مختلف طبخ کرد. چه به اجاق سفالی یا تنور، اجاق معمولی، منقل کباب پز، تابه چدنی، پرس پانینی یا گریل برقی دسترسی داشته باشید. با ماریناد و روش پخت مناسب به راحتی می توان غذاهای خوشمزه تنوری خانگی درست کرد!

گارام ماسالا و تنوری ماسالا هر دو دارای رایحه‌های پیچیده و طعم‌های شدید هستند، اما نباید به جای هم از آنها استفاده کرد زیرا وقتی به یک غذا اضافه می‌شوند عناصر متفاوتی را ارائه می‌دهند.

با در نظر گرفتن این نکات، اکنون تنها چیزی که باقی مانده است این است که خلاقیت به خرج دهید و از تنوری خوش طعم خانگی لذت ببرید!

طرز تهیه ماریناد تنوری

این ماریناد خوشمزه و معطر با ترکیب بی نظیری از ادویه ها، ماست و روغن خردل مطمئناً از این غذای عالی و خوشمزه خواهید چشید و هرگز طعم آن را فراموش نخواهید کرد.

زمان آماده سازی5 دقیقه

زمان پخت2 دقیقه


مواد لازم: برای 1 کاسه

2 قاشق غذاخوری کره ذوب شده یا کره شفاف

2 قاشق چایخوری رب زنجبیل و سیر

2 قاشق غذاخوری ماست

2 قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز

2 قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز کشمیری اختیاری

1 قاشق غذاخوری پودر گشنیز

1 قاشق چایخوری پودر زیره

1 قاشق چایخوری برگ خشک شنبلیله

1 قاشق چایخوری چاات ماسالا اختیاری است

1 قاشق چایخوری گرام ماسالا

1 قاشق غذاخوری آبلیمو

1/2 قاشق چایخوری نمک


طرز تهیه:

1. ابتدا تمام مواد شامل روغن خردل، رب زنجبیل و سیر، پودر زیره، پودر گشنیز، پودر چیلی، پودر فلفل قرمز کشمیری، برگ شنبلیله (کسوری متی)، چت ماسالا، گرام ماسالا و نمک را در ظرفی بریزید. این مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

2. سپس یک قاشق غذاخوری آب لیموترش را به همراه ماست به مخلوط اضافه کنید و آن را با هم مخلوط کنید تا به حالت خمیری غلیظ درآید.

3. بعد از اینکه همه مواد را با هم ترکیب کردید و مطمئن شدید که در ماریناد گلوله ای وجود ندارد. اکنون می توانید از این ماریناد تنوری خوشمزه بر روی گوشت یا سبزیجات مورد علاقه خود استفاده کنید.


یادداشت

اجازه دهید ماریناد یک شب یا حداقل یک ساعت قبل از پخت بماند تا طعم ها کاملا جذب شوند.

اگر چه پودر فلفل قرمز کشمیری یک ماده اختیاری است، استفاده از آن رنگ قرمز آتشینی به ماریناد می دهد.

کره به دلیل نقطه دود بالای 482 درجه فارنهایت (250 درجه سانتی گراد) برای پخت تنوری ایده آل است.

اکثر رستوران ها از کمی رنگ قرمز رنگ خوراکی در ماریناد استفاده می کنند. برای افزودن رنگ خوراکی و رسیدن به همان اثر رستورانی، قبل از افزودن آن به سایر مواد، آن را با کره ذوب شده مخلوط کنید. مقدار رنگ خوراکی به نوع [پودر، مایع یا خمیری] و همچنین اثر مورد نظر بستگی دارد. 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده