دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تغذیه در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری

در کشور ما "تغذیه ناکافی و نامتعادل قبل و در دوران بارداری" جایگاه مهمی در مرگ و میر مادران و نوزادان دارد. هر سال تقریباً یک میلیون و 400 هزار تولد در کشور ما اتفاق می افتد. تغذیه ناکافی و نامتعادل قبل و در دوران بارداری مشکلات سلامتی زیادی را در پی دارد که منجر به مرگ مادران و نوزادان می شود.


بین رژیم قبل و در دوران بارداری و وزن هنگام تولد ، رشد مغز و سلامت کودک رابطه تنگاتنگی وجود دارد. به دلیل اختلالات تغذیه ای در کشور ما ، 58٪ از زنان باردار دچار کم خونی و فقر آهن و اسید فولیک هستند که در تولید سلول های خونی ضروری است و کمبودهای کلسیم که در رشد ید و استخوان نقش دارند ، در رشد جسمی و روانی مؤثر هستند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع


تقریباً در کشور ما سالانه 154 هزار نوزاد با وزن کم به دنیا می آیند یکی از شش نوزادان متولد سالانه در جهان با وزن زایمان زیر 2500 گرم متولد می شود. این نرخ در کشور ما بین 10-12 درصد است. یکی از مهمترین دلایل وزن کم هنگام تولد ، اختلالات تغذیه ای در زنان باردار است. در دوران بارداری نیاز به انرژی و مواد مغذی افزایش می یابد. اگر این نیاز برآورده نشود ، مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو کودک از بافت های خود مادر تهیه می شود. در نتیجه بیماریهای مختلفی در مادر ظاهر می شود و مقاومت در برابر عفونت ها کاهش می یابد.


تغذیه ناکافی و نامتعادل قبل و در دوران بارداری خطرات زایمان را برای مادر به همراه دارد ، در حالی که باعث مسمومیت حاملگی و مرگ مادر می شود. در نوزادان ، زمینه را برای عقب ماندگی در رشد جسمی و روحی فراهم می کند ، که باعث افزایش چشمگیر خطر ابتلا به بیماری ها و زایمان زود رس می شود. تغذیه طولانی مدت و ناکافی و نامتعادل مادر منجر به مرگ مادران و نوزادان می شود. تغذیه قبل و در دوران بارداری به میزان قابل توجهی بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر میگذارد. حداقل باید هر روز 2 لیوان شیر یا ماست مصرف شود.


از آنجا که شیر خام و پنیرهای ساخته شده از آن حاوی میکروبهای مضر هستند ، باید شیر پاستوریزه و پنیرهای ساخته شده از این شیرها را ترجیح داده شود. علاوه بر غذا خوردن در زمان عادی ، مادران باردار باید یک تخم مرغ یا همان گوشت ، مرغ ، ماهی به اندازه تخم مرغ مصرف کنند. اگر این غذاها قابل مصرف نیستند ، باید در مصرف حبوبات ، سوپ عدس یا نخود احتیاط کرد. سبزیجات و میوه های تازه ، سرشار از ویتامین ها ، باید به طور مرتب در هر وعده غذایی مصرف شوند. باید به تدریج و به دفعات تغذیه شود ، و نباید مدت طولانی گرسنگی بکشد.


روغن های مایع باید در وعده های غذایی ارجح باشند. در مصرف روغن زیتون باید در طول روز مراقب باشید. علاوه بر حبوبات خشک شده مانند لوبیا ، نخود ، عدس ، مقدار زیادی سالاد غنی از لیمو ، پیاز یا میوه غنی از ویتامین C باید مصرف شود. از نمک یددار باید در وعده های غذایی استفاده شود. بنابراین کودک از بیماری گواتر و عقب ماندگی ذهنی محافظت می شود. نمک یددار باید در یک شیشه تاریک نگهداری شود و از آفتاب ومحیط های مرطوب محافظت شود. بنابراین ، از کاهش ید جلوگیری می شود. در صورت فشار خون بالا (فشار خون بالا) ، غذاها باید بدون نمک یا با کمی نمک پخته شوند. غذاهای بیش از حد شور نباید مصرف شود.


هرگز نباید از سیگار و الکل استفاده کرد. از محیط های سیگاری باید اجتناب شود. نیاز به مایعات در دوران بارداری افزایش می یابد. برای برطرف کردن این امر ، باید با نوشیدن آب بیشتر یا شیر ، دوغ ، آبمیوه تازه ، نوشیدن آب بیشتر شود. هر روز حداقل 10 لیوان آب باید نوشیده شود. کم خونی (فقر آهن) در دوران بارداری شایع تر است. برای جلوگیری از کم خونی؛ باید در مصرف غذاهای بیشتری مانند تخم مرغ ، گوشت قرمز ، حبوبات و میوه و سبزیجات تازه احتیاط کرد. مصرف چای و قهوه باید به حداقل برسد. چای و قهوه را نباید تا یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا نوشید.


برای از بین بردن باقیمانده های مضر در محصولات کشاورزی ، مواد غذایی بخصوص سبزیجات و میوه ها باید قبل از مصرف خیلی خوب شسته شوند. بهترین روش برای شستن این غذاها؛ مواد غذایی را در یک کاسه پر از آب به مدت 5-10 دقیقه نگه دارید ، این روند را چندین بار تکرار کرده و سپس در زیر آب روان یک مرتبه بشویید. مشخص است که ولع در دوران بارداری در نتیجه اثرات هورمونی رخ می دهد. به همین دلیل ، آنچه برای بدن لازم است باید به صورت اندازه گیری مصرف شود . وزن باید در این دوران کنترل شود .با جوشاندن و پختن میوه و سبزیجات ،آب میوه ها نباید دور ریخته شود زیرا دور ریختن آب جوشانده سبزیجات و میوه ها باعث از بین رفتن ویتامین ها و مواد معدنی می شود. هنگام خرید ، غذاهای تازه ترجیح داده شود.


باید به تاریخ انقضا و محتوای غذاهای بسته بندی شده توجه شود. غذاهای با محتوای ناشناخته نباید در دوران بارداری مصرف شود.کمبود ویتامین D در زنان باردار بر رشد مغز و استخوان در نوزادان تأثیر می گذارد.


ترجمه از مهناز خلج زاده مجله ارم بلاگ

منبع ترجمه سایت : hsgm.saglik.gov.tr

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده