بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سوالات رایج درباره لیزر موهای زائد

سوالات رایج درباره لیزر موهای زائد

یکی از دغدغه های روزانه خانم ها رشد موهای زائد در قسمت های مختلف بدن است که در بعضی افراد آن قدر زیاد است که آن ها را کلافه می کند. اگر شما نیز جزء این دسته افراد هستید و از هیچ یک از روش های اصلاح مو راضی نیستید لیزر مو می تواند شما را راضی و خوشحال کند. لیزر موهای زائد یکی از معمول ترین روش های آرایشی در کل دنیا است. در این روش پرتوهای نور با شدت بالا و بصورت متمرکز به فولیکول های مو برخورد می کنند. رنگدانه ها در فولیکول ها نور را جذب می کنند. در اثر این اتفاق موها کم کم از بین می روند و یا بسیار کاهش پیدا کرده و نازک می شوند. در این مقاله می خواهیم توضیحات کاملی درباره لیزر موهای زائد به شما اومایی های عزیز بدهیم و در پایان نیز سوالات متداول شما درباره لیزر موهای زائد را پاسخ خواهیم داد.


لیزر موهای زائد چگونه کار می کند؟


اصل کلیدی در لیزر مو مطابقت طول موج های خاصی از نور و مدت زمان پالس مناسب برای از بین بردن موهای یک منطقه است. لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که با استفاده از پرتو متمرکز لیزر ، موهای زائد را از بین می برد. در طول لیزر موهای زائد، لیزر نور را منتشر می کند که توسط رنگدانه (ملانین) در مو جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل شده و باعث آسیب رساندن به فولیکول های مو که موها را تولید می کنند، می شود. این آسیب باعث جلوگیری یا تاخیر در رشد مو خواهد شد.


شما عزیزان باید این نکته را بدانید که اگر چه لیزر موها باعث می شود رشد مجدد موها تا یک مدت زمان طولانی تاخیر داشته باشد، اما معمولا باعث حذف دائمی مو نمی شود. بنابراین در ابتدا نیاز به چندین جلسه پی در پی برای کاهش و از بین بردن موها است و ممکن است هر چند ماه یک بار نیاز به تمدید آن داشته باشید. همچنین لیزر موهای زائد برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند موثرتر است.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

در ادامه شما را دعوت میکنم برای درک بهتر چگونگی کارکرد دستگاه لیزر موهای زائد فیلم زیرا مشاهده کنید:

 

 انواع لیزرهای مناسب برای پوست


پرطرفدارترین انواع لیزر عبارتند از:


1- لیزر دایود:

لیزر دایود برای پوست روشن و تیره بسیار موثر است اما در پوست های تیره نتایج بهتری ایجاد می کند. نکته کلیدی در لیزر دایود، موفقیت در انتقال انرژی بالا به پوست است. این انرژی توسط ملانین اطراف فولیکول مو جذب می شود اما خوشبختانه روی بافت اطراف پوست تاثیر نمی گذارد. لیزر دایود از یک طول موج نور استفاده می کند که دارای طول جذب بالای ملانین می باشد. همانطور که ملانین گرم می شود، ریشه و جریان خون به فولیکول ها را از بین می برد و رشد مو را به صورت دائمی و در برخی افراد بصورت موقتی متوقف می کند. در واقع میزان موفقیت به واکنش پوست هر فرد بستگی دارد. خوبی این نوع لیزر سریع بودن آن است که می تواند در مدت زمان کوتاه تر ناحیه بزرگ تری را لیزر کند. 


2- لیزر الکساندریت:

این لیزر سریع ترین نوع لیزر است و برای حذف مو از مناطق بزرگتر بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این لیزر یکی از رایج ترین روش های حذف مو در میان پزشکان است.


3- Nd YAG:

این لیزر دارای طول موج های بلندی است که می توان با خیال راحت برای تمام انواع پوست، از جمله برنزه آن را استفاده کرد. اما تاثیرات کمتری بر موهای نازک و روشن دارد.


4- لیزر IPL

تکنولوژی IPL به طور فنی درمان لیزری نیست. این تکنولوژی از طیف گسترده ای از نور با طول موج های متفاوت استفاده می کند که منجر به ایجاد انرژی غیرمتمرکز در اطراف مو و پوست می شود. در نتیجه با انرژی زیاد و جذب کمتر در فولیکول منجر به تخریب موثر مو خواهد شد. استفاده از نور باعث افزایش احتمال عوارض جانبی مانند سوختگی یا تغییر رنگ پوست می شود. IPL ها معمولا برای پوست های نازک تر مناسب هستند.


آیا IPL دائمی است؟ بر خلاف آنچه به عنوان تبلیغات اغلب ادعا می شود، IPL روش دائمی حذف موهای زائد نیست بلکه یک روش دائمی در کاهش مو است. 


آیا IPL مانند لیزر موهای زائد است؟ معمولا روش های IPL و لیزر اشتباه گرفته می شوند. IPL یک نور پالسی شدید است که با استفاده از طیف کامل نور با طول موج های مختلف عمل می کند، در حالی که لیزر از یک طول موج خاص نور استفاده می کند. اما در هر دو عملکرد نهایی به یک شکل می باشد.


تفاوت بین لیزر دایود و IPL چیست؟

تکنولوژی IPL نیاز به درمان منظم و طولانی مدت برای کاهش مو دارد. اما لیزر دایود به طور موثر با درد کمتر و درمان بیشتر پوست و مو نسبت به IPL عمل می کند.

 

فواید لیزر موهای زائد چیست؟


لیزر برای از بین بردن موهای ناخواسته صورت، پا، بازو، زیر بغل، خط بیکینی و دیگر مناطق به مدت طولانی مثلا شش ماه یا بیشتر مفید است. فواید لیزر موهای زائد عبارتند از:


1- دقت. لیزر می تواند به طور انتخابی موهای تیره و درشت را هدف قرار دهد و آسیبی به پوست نمی رساند و تا مدت ها دیگر نیاز به از بین بردن موهای زائد با روش های دیگر نخواهید داشت. 


2- سرعت. هر پالس لیزر یک ثانیه طول می کشد و می تواند موهای بسیاری را به صورت همزمان تحت تاثیر قرار دهد. مناطق کوچک مانند بالای لب را می توان در کمتر از یک دقیقه درمان کرد و درمان مناطق بزرگ مانند پشت و یا پاها ممکن است یک ساعت طول بکشد و دیگر لازم نیست هر هفته مدت زمان طولانی را صرف از بین بردن این موها نمایید. 


3- پیش بینی پذیری. اکثر بیماران مطمئن هستند که پس از سه تا هفت جلسه حذف دائمی مو را مشاهده می کنند.


نکات قبل از لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که نیاز به آموزش برای انجام دارد و هرکسی نمی تواند آن را انجام دهد. قبل از لیزر موهای زائد باید مدارک پزشک یا تکنسین را بررسی کنید. اگر در حال برنامه ریزی برای لیزر موهای زائد هستید، باید از شش هفته قبل از لیزر از سایر روش ها مانند اپلاسیون و الکترولیز استفاده نکنید. 


همچنین شش هفته قبل و بعد از لیزر از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید. قرار گرفتن در معرض تابش خورشید، لیزر موهای زائد را بی تاثیر می کند و پس از لیزر عوارض تخریب پوست را بیشتر می کند. اگر علاقه مند به لیزر موهای زائد هستید، دکتری را انتخاب کنید که گواهی تخصصی مانند پوست و زیبایی داشته و در زمینه لیزر نیز تجربه کافی داشته باشد. اگر دستیار پزشک یا پرستار مجرب این کار را انجام می دهد، مطمئن شوید که یک پزشک در طول درمان کار را نظارت می کند و در محل حضور دارد. 


قبل از لیزر موهای زائد، با پزشک مشورت کنید تا تعیین کند آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر؟ در این جلسات مشاوره باید موارد زیر مورد بحث قرار بگیرد:


  •  سابقه پزشکی شما از جمله مصرف دارو، سابقه اختلالات پوستی یا زخم، و روش های از بین بردن موهای زائد را بررسی می کند.
  •  در مورد خطرات، مزایا و انتظارات، از جمله مواردی که لیزر می تواند و نمی تواند انجام دهد از پزشک سوال کنید.
  •  قبل و بعد از لیزر عکس بگیرید تا برای ارزیابی و بررسی های طولانی مدت استفاده شود.
  • در جلسات مشاوره، در مورد یک طرح درمان و هزینه های مربوطه صحبت کنید. 

دکتر همچنین دستورالعمل های ویژه ای برای آماده سازی شما برای لیزر موهای زائد ارائه می دهد. این دستورالعمل ها شامل موارد زیر است:

  •  در معرض خورشید قرار نگیرید. از توصیه های پزشک در خصوص قرار نگرفتن در معرض آفتاب تا شش هفته قبل از درمان پیروی کنید و روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  •  روشن کردن پوست. از کرم های ضد آفتاب که پوست شما را تیره می کند اجتناب کنید. اگر اخیرا برنزه کرده باشید، پزشک ممکن است کرم سفید کننده پوست تجویز کند.
  •  اجتناب از روش های دیگر حذف مو. موچین، وکس و الکترولیز می تواند فولیکول مو را مختل کند و باید حداقل چهار هفته قبل از درمان از استفاده از آن ها اجتناب کنید.
  •  اجتناب از داروهای رقیق کننده خون. از پزشک خود در مورد داروهایی مانند آسپیرین یا داروهای ضد التهاب که باید قبل از لیزر اجتناب شود سوال کنید.
  •  اصلاح منطقه لیزر. روز قبل از لیزر، اصلاح منطقه توصیه می شود. اصلاح موهای روی سطح پوست را از بین می برد اما ریشه زیر پوست باقی می ماند. در صورت اصلاح نکردن، موهای روی سطح پوست در اثر لیزر می سوزد و باعث آسیب پوستی می شود.

 

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد

تجهیزات لیزری با توجه به رنگ، ضخامت و و رنگ پوست شما تنظیم می شود. بسته به لیزر یا منبع نور مورد استفاده، شما و تکنسین باید از محافظ مناسب چشم استفاده کنید. همچنین لازم است لایه بیرونی پوست خود را با ژل سرد یا دستگاه خنک کننده ویژه محافظت کنید. این کار به نفوذ بهتر لیزر به پوست کمک می کند. درمان ناحیه کوچک مانند بالای لب ممکن است چند دقیقه طول بکشد. درمان منطقه بزرگتر، مانند پشت، ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد. بنابراین فاصله بین جلسات بر اساس نوع موهای شما، ناحیه ای که می خواهید لیزر کنید و واکنش بدن به لیزر تنظیم خواهد شد. 

هنگامی که لیزر درمانی کامل شود، پک های یخ، کرم ضد التهاب یا لوسیون، یا آب سرد برای کاهش هر گونه ناراحتی به شما داده می شود. جلسه بعدی معمولا چهار تا شش هفته بعد برنامه ریزی می شود. جلسات درمان تا زمان متوقف شدن رشد موها ادامه می یابد.

 

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

مراقبت بعد از لیزر بیکینی

در مراقبت های بعد از لیزر بخصوص لیزر بیکنی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • ممکن است پس از لیزر موهای زائد، قرمزی و تورم تا چند ساعت مشاهده شود که بعد از یک الی دو روز برطرف خواهد شد. 
  • برای کاهش هر گونه ناراحتی بعد از لیزر، در منطقه تحت درمان یخ قرار دهید. در صورت بروز واکنش پوستی بلافاصله بعد از لیزر، پزشک ممکن است کرم استروئید را روی ناحیه آسیب دیده اعمال کند.
  • پس از لیزر مو و بین درمان های برنامه ریزی شده، برای شش هفته از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید اجتناب کنید. روزانه از کرم ضدآفتاب با SPF مناسب پوست استفاده کنید.
  • یک یا دو روز بعد از لیزر، منطقه تحت درمان پوست شما مانند آفتاب سوختگی می باشد. کمپرس سرد و مرطوب کننده ممکن است کمک کند. اگر صورت شما درمان شده باشد، روز بعد می توانید آرایش کنید، مگر اینکه پوست شما تاول زده باشد.
  • به ندرت لیزر موهای زائد موجب زخم شدن، تاول زدن و سایر تغییرات در بافت پوست می شود. 


نتایج

انتظار نداشته باشید موها بلافاصله بعد از انجام یکی دو جلسه از بین بروند. ممکن است نیاز به یک دوره طولانی تر برای از بین رفتن کامل موها باشد. درمان های مکرر معمولا ضروری است، زیرا رشد و ریزش مو به طور طبیعی به صورت چرخه ای اتفاق می افتد و درمان لیزر با فولیکول های مو در مرحله رشد جدید بهتر عمل می کند.

نتایج در افراد مختلف به طور قابل توجهی متفاوت است و پیش بینی آنها دشوار است. در اکثر مردم لیزر موهای زائد ماه ها طول می کشد و از بین رفتن دائمی مو را هم تضمین نمی کند. اما هنگامی که موها دوباره رشد می کنند، معمولا روشن تر و نازک تر هستند.


عوارض لیزر موهای زائد بدن

خطرات و عوارض جانبی این روش بسته به نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمان و پیوستگی درمان و مراقبت پس از آن متفاوت است. شایع ترین عوارض ناشی از لیزر موهای زائد عبارتند از:

  •  سوزش پوست. ناراحتی موقت، قرمزی و تورم بعد از لیزر موهای زائد دیده می شود. علائم و نشانه ها معمولا ظرف چند ساعت ناپدید می شوند.
  •  تغییرات رنگدانه. ممکن است لیزر موهای زائد به طور موقت پوست را تیره یا روشن کند. پوست روشن شدن در افرادی دیده می شود که قبل و بعد از درمان در معرض خورشید قرار گرفته اند و یا پوست تیره ای دارند.
  • لیزر موهای زائد برای پلک ها، ابروها و مناطق اطراف آن توصیه نمی شود، زیرا احتمال آسیب شدید به چشم وجود دارد.
  • دیگر عوارض جانبی نادر عبارتند از خاکستری شدن موها یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، به ویژه در پوست های تیره تر.
  • احتمال ایجاد تاول بسیار کم است اما در افرادی که دارای لکه های تیره تر هستند بیشتر دیده می شود. سایر عوارض جانبی بالقوه تورم، قرمزی و زخم است.آلرژی دائمی یا تغییرات در رنگ پوست نیز از موارد نادر است.

هزینه لیزر موهای زائد

هزینه های انجام لیزر بسیار متفاوت است و به عوامل زیر بستگی دارد:


  •  اندازه محل مورد درمان و زمان لازم برای درمان
  •  تعداد درمان های مورد نیاز
  •  آیا لیزر توسط پزشک انجام می شود یا خیر؟
  •  محلی که لیزر را انجام می دهید.
  • روشی که با آن لیزر انجام می شود. 


آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی میشود؟

 لیزر نه تنها به بافتهای داخلی بدن نفوذ نمی کند بلکه حتی پوست اطراف موهای زاید هم از خطر ایجاد آسیب و سرطان به دور خواهد بود. میزان نفوذ لیزر موهای زائد تنها به اندازه ای است که به فولیکول ها و ریشه مو برسد و آن ها را از بین ببرد. حتی موهای سفید که فاقد رنگدانه اختصاصی هستند توسط لیزر بعنوان هدف شناسایی نمی شوند و تحت تاثیر قرار نمی گیرند. بنابراین تاثیر در باروری شما ندارند.


چند روز بعد از لیزر موها میریزد؟

ریزش موهای زائد بعد از لیزر، یک مرحله طبیعی است؛ حدودا 3 هفته بعد از لیزر موهای زائد، موهایی که در مرحله رشد خود قرار داشته اند شروع به ریزش می کنند. این موهای زائد شبیه به جوش های سر سیاه یا ریش های سیاهی هستند که از فولیکول خود جدا می شوند.

رشد دوباره موها زمانی اتفاق می افتد که فولیکول هایی که در مرحله استراحت خود قرار داشتند به مرحله رشد برسند و در طی چند هفته بعد شروع به رشد کنند؛ بخاطر همین لیزر موهای زائد باید در طی جلسات منظم انجام بشود تا بتواند تمام موهای زائد را پوشش بدهد.


سوالات رایج شما درباره لیزر موهای زائد


1- لیزر موهای زائد بر روی کدام قسمت های بدن بهتر اثر می کند؟

لیزر موهای زائد می تواند بر روی تمام بدن مورد استفاده قرار گیرد اما در مناطق بیکینی، لب، چانه و زیر بغل موثرتر است.


2- لیزر موهای زائد برای چه کسانی بهتر هستند؟

اگر موهای تیره، ضخیم و درشت داشته باشید لیزر برای شما توصیه می شود


3- کدام داروها را باید قبل از لیزر متوقف کنید؟

مانند اپیلاسیون، این درمان نیز با برخی از داروها ناسازگار است. هر گونه داروئی که حساسیت به نور داشته باشد باید حداقل یک هفته قبل از درمان متوقف شود. همچنین اکثر آنتی بیوتیک ها حساسیت به نور دارند، بنابراین اگر عفونت دارید، باید چند هفته قبل از لیزر، آنتی بیوتیک را متوقف کنید. بیماران نباید از مراقبت های پوستی با ترکیبات قوی مانند رتینوئید و اسیدهای هیدروکسیل قبل از لیزر استفاده کنند. این ترکیبات می توانند باعث افزایش گردش سلول های پوستی، آسیب پذیر شدن پوست در برابر خورشید و تحریک در طول دوره درمان شوند. اگر مطمئن نیستید که داروی شما می تواند با لیزر تداخل داشته باشد یا خیر، با دکتر خود مشورت کنید.


4- چه مدت طول می کشد تا لیزر اثر کند؟

واکنش پوست افراد به لیزر متفاوت است. بنابراین تعداد جلسات هر فرد نیز متفاوت خواهد بود. لیزر موهای زائد زمانی اثر می کند که مو در سرعت رشد فعال خود قرار دارد.قسمت های مختلف بدن دارای نرخ های رشد متفاوت هستند و بنابراین بسته به اینکه شما کدام منطقه را درمان می کنید ممکن است زمان درمان طولانی یا کوتاه باشد اما اکثر مشتریان به طور متوسط 6 تا 8 درمان نیاز دارند.


5- آیا واقعا نیاز به حضور در تمام جلسات دارید؟

بله دکتر لولیس هشدار می دهد: "یکی از بزرگترین اشتباهات مردم این است که در تمام جلسات شرکت نمی کنند." "هنگامی که رشد موها کاهش می یابد، بیماران جلسات بعدی را شرکت نمی کنند." این کار روند کاهش موها را متوقف می کند و تاثیر پذیری لازم توسط لیزر انجام نمی شود. 


6- آیا پس از لیزر امکان برگشت و رشد دوباره مو وجود دارد؟

حتی پس از لیزر، گاهی موها دوباره رشد می کنند. اما معمولا پس از شش تا هشت بار لیزر، کاهش قابل توجهی در رشد موها دیده می شود. هر گونه رشد دوباره می تواند با هر 6 تا 12 ماه لیزر، مدیریت شود.


7- آیا می توانید به صورت دائمی از موها خلاص شوید؟

پس از آسیب رسیدن به فولیکول ها، امکان رشد موهای جدید با کیفیت قبلی وجود ندارد. با این حال، حتی الکترولیز 100٪ دائمی نیست. به این ترتیب ممکن است بعد از چند ماه مجددا نیاز به چند جلسه لیزر داشته باشید. 


8- آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

دائمی به معنای همیشه است. هنگامی که به حذف دائمی موها اشاره میکنیم، به معنی عدم رشد دوباره مو می باشد. به طور متوسط، لیزر موهای زائد 70٪ تا 90٪ باعث کاهش دائمی مو در مناطق تحت درمان می شود.


9- چند جلسه برای لیزر موهای زائد مورد نیاز است؟

معمولا 4-6 جلسه برای لیزر موهای زائد مورد نیاز است. در این جلسات حدود 80 درصد از موهای فعال از بین می روند. سپس هر 4-6 هفته، بسته به منطقه تحت درمان، باید لیزر مجددا انجام شود.

 

10- آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

اکثر بیماران درد لیزر را مانند درد سوزن توصیف می کنند. به عنوان مثال، لیزر موهای زائد در ناحیه پشت و صورت درد بیشتری دارد و منطقه زیر بغل نیز منطقه حساسی است.


11- آیا لازم است قبل از لیزر موهای زائد، بدن را اصلاح کنید؟

اگر سریع عصبانی می شوید، باید 24 ساعت قبل از جلسه لیزر از مصرف کافئین اجتناب کنید. روز قبل از درمان باید منطقه را با یک تیغ تمیز و جدید اصلاح کنید. اصلاح باعث می شود لیزر بتواند فولیکول ها را راحت تر پیدا کند و پوست آسیب نبیند.


12- آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

برخی موها به لیزر مقاوم هستند یا دوباره پس از درمان رشد می کنند. هرچند موهای جدید ممکن است ظریف تر و روشن تر باشند. عوارض جانبی رایج لیزر شامل التهابات پوست، ناراحتی موقت، قرمزی و تورم بعد از لیزر می باشند. 


13- نتایج لیزر موهای زائد از چه زمانی دیده می شود؟

اکثر بیماران به چهار تا هفت جلسه درمان نیاز دارند که بین جلسات باید سه تا شش هفته فاصله باشد تا تمام فولیکول های مو در منطقه مورد هدف قرار گیرند. با توجه به اندازه منطقه درمان، نتایج طی چند ماه دیده می شوند.


14- آیا امکان سرطان پوست پس از لیزر موهای زائد وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ تحقیقی در مورد ایجاد سرطان در اثر لیزر انجام نشده است. اما برخی از خطرات مانند قرمزی، زخم و تغییر رنگ در منطقه تحت درمان وجود دارد .


15- بعد از لیزر موهای زائد چه قدر زمان نیاز دارید تا بتوانید اصلاح کنید؟

پس از لیزر، باید 10 روز صبر کنید سپس اصلاح کنید. 


16- آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود؟

لیزر موهای زائد در منطقه بیکینی باعث ناباروری نمی شود." لیزر مورد استفاده کمتر از یک میلیمتر به داخل پوست نفوذ می کند، بنابراین هیچ راهی برای رسیدن به تخمدان ها وجود ندارد، اما حتی اگر به تخمدان ها برسند (البته هرگز نمی رسند) هیچ آسیبی به تخمدان وارد نمی شود.


17- آیا لیزر موهای زائد باعث سفید شدن مو می شود؟

اگر خیلی بدشانس باشید بله لیزر ممکنه باعث از بین رفتن رنگدانه های مو و سفید شدن آن ها شود. این موضوع بیشتر به تبحر فرد انجام دهنده لیزر بستگی دارد. 


منبع ترجمه : mayoclinic.org


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده