خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بیماری سلیاک و ناباروری

بیماری سلیاک و ناباروری

آیا بیماری سلیاک می تواند باعث ناباروری شود؟

 

آیا بیماری سلیاک می تواند باعث ناباروری شود؟ داشتن یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای جلوگیری از مشکلات باروری اغلب کافی است. با این حال ، این امر ممکن است همیشه برای معکوس کردن اثرات بیماری کافی نباشد.

 

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

بیماری سلیاک یک بیماری شایع در جمعیت عمومی است و بدون داشتن رژیم غذایی مناسب ، اغلب منجر به عوارض متعدد در اندام های مختلف می شود. و آنچه بسیاری از افراد نمی دانند این واقعیت است که بیماری سلیاک می تواند باعث ناباروری شود.

 

این امر به عوامل زیادی بستگی دارد ، خصوصاً اثرات سوء جذب روده ، نارسایی جفت و اختلالات هورمونی. اگرچه معمولاً در خانمها دیده می شود ، اما گاهی ممکن است در مردان نیز دیده شود.

 

چه زمانی بیماری سلیاک باعث ناباروری می شود؟

 

بیماری سلیاک تنها در مواردی باعث ناباروری می شود که افراد مبتلا به این بیماری به مدت طولانی گلوتن مصرف کنند.

بنابراین بعید است خانمی که به اندازه کافی مراقب باشد و بیماری خود را کنترل کند و برای مدت طولانی دچار ناباروری شود. اگر بیمار با وجود کنترل دقیق مشکلات ناباروری به وجود آورد ، پزشک ممکن است روش های کمک باروری را توصیه کند که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

 

دلایل بیماری سلیاک چیست؟

 

سلیاک نوعی اختلال خود ایمنی است که شامل واکنشهای التهابی در سطح دستگاه گوارش است و در نتیجه قرار گرفتن در معرض گلوتن رخ می دهد. این ماده به مقدار زیاد در غذاهایی مانند آرد و گندم یافت می شود.

 

به دلیل استفاده زیاد تجاری از این محصولات ، از نظر اجتماعی و اقتصادی می توانند رژیم غذایی بدون گلوتن را برای بیماران مبتلا دشوار کنند. علائمی که ممکن است رخ دهد عبارتند از:

 

اسهال

نفخ شکم

کاهش وزن

علائم مختلف دستگاه گوارش

 

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

شواهد علمی وجود دارد که بیماری سلیاک را با ناباروری بانوان مرتبط میکند. در زیر ما در مورد تغییراتی در ارگانیسم صحبت خواهیم کرد که این شرایط را توضیح می دهد.

 

بیماری سلیاک و ناباروری / عوامل مرتبط

 

واکنش های التهابی نه تنها باعث ایجاد اثرات موضعی در دستگاه گوارش می شود ، بلکه می تواند بسیاری از سیستم ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین بیماری سلیاک می تواند باعث ناباروری شود.

 

سوء جذب روده

 

یکی از مستقیم ترین پیامدهای قرار گرفتن در معرض گلوتن در این بیماران آسیب به مخاط روده است. این می تواند توانایی این اندام در جذب عناصر ریز و درشت را بسیار به خطر بیندازد.

 

متأسفانه ، برخی از ریز مغذی های مورد نیاز بدن مانند آهن و ویتامین B12 برای کاشت جنین در دیواره های آندومتر ضروری است. این تا حدودی منشأ ناباروری را توضیح می دهد.

 

نارسایی جفت

 

جفت عضوی بسیار مهم است که عبور مواد مغذی از مادر به جنین را فراهم می کند. از آنجا که سیستم ایمنی بدن همه اندام ها را پوشش میدهد ، گاهی اوقات آنتی بادی ها علیه گلوتن می تواند به این بافت آسیب برساند و باعث نارسایی جفت شود.

 

این به این معنی است که جفت عملکرد خود را آنطور که باید انجام نمی دهد. مستقیم ترین پیامد این امر این است که جنین به درستی رشد نمی کند و حاملگی منجر به سقط جنین می شود. چنین حادثه ای می تواند بیش از یک بار اتفاق بیفتد و در صورت عدم وجود علائم آشکار دیگر بیماری سلیاک در مادر و تشخیص آن دشوار است.

 

مشکلات هورمونی

 

این نوع ویژگی به توضیح ناباروری مردان کمک می کند. همین کمبود ریز مغذی می تواند عدم تعادل هورمونی قابل توجهی ایجاد کند ، به خصوص هنگامی که بر تستوسترون تأثیر بگذارد. تستوسترون هورمون مردانه است و نقش مهمی در اسپرماتوژنز دارد.

 

هدف از فرآیند اسپرماتوژنز ، تشکیل اسپرم ها است که سلول های تولید مثل مردانه هستند و همراه با تخمک های ماده لقاح انجام می دهند. کاهش مزمن تستوسترون می تواند بر اسپرماتوژنز تأثیر منفی بگذارد.

 

در مردان ، بیماری سلیاک همچنین می تواند باعث مشکلات هورمونی مانند کاهش تستوسترون شود.

 

گزینه های مداوا چه هستند؟

 

کنترل بیماری زمینه ای برای جلوگیری از ناباروری ضروری است . این کنترل شامل یک رژیم غذایی دقیق بدون گلوتن است. خوشبختانه این روزها دسترسی به محصولات فاقد گلوتن بسیار راحت تر شده است.

 

بیمار مبتلا به سلیاک می تواند به طور معمول زندگی کند تا زمانی که توصیه های تغذیه ای و پزشکی را دنبال کند. این فراتر از ناراحتی گوارشی است زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گلوتن همچنین می تواند باعث آسیب به سیستم عصبی ، سیستم قلبی عروقی و ناباروری شود.


ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده