خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» رابطه مصرف چربی های اشباع شده با سلامتی

رابطه مصرف چربی های اشباع شده با سلامتی

آیا چربی های اشباع شده برای سلامتی ما مضر هستند؟

 

چربی های اشباع شده در صورت مصرف بیش از حد ، مشکلات سلامتی ایجاد می کنند. بهتر است مصرف آنها را به درصد کمی از کل رژیم غذایی خود محدود کنید تا تأثیرات ناخواسته ای بر سلامتی شما نداشته باشند.

 

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

چربی های اشباع شده یکی از انواع چربی های خوراکی است که وجود دارد و در نهایت می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند. آنها عمدتا در غذاهای منشأ حیوانی مانند گوشت ، زرده تخم مرغ ، احشای حیوانات ، شیر و محصولات لبنی یافت می شوند.

 

چربی های اشباع شده در دمای اتاق جامد می شوند و گاهی اوقات در غذاهایی مانند پوست مرغ ، اطراف گوشت قرمز یا شیر با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند.

 

این نوع چربی در برخی از غذاهای گیاهی مانند روغن نخل یا نارگیل نیز یافت می شود. متخصصان تشخیص داده اند که مصرف زیاد چربی اشباع شده می تواند منجر به مشکلات سلامتی و به ویژه بیماری های قلبی عروقی شود. گرچه این ادعا در سالهای اخیر زیر سوال رفته است..

 

چربی ها و انواع آنها


چربی ماده مغذی ای است که انرژی لازم را برای عملکرد طبیعی بدن فراهم می کند. اگر ورزش کنیم ، در طی 20 دقیقه اول بدن به لطف کالری تأمین شده توسط کربوهیدرات ها کار می کند. از آن به بعد ، انرژی را از چربی ها دریافت می کند.

 

چربی ها همچنین نقش مهمی در حفظ سلامت مو و پوست ، متعادل سازی دمای بدن و جذب ویتامین های A ، D ، E و K دارند. به همین دلیل است که به چنین ویتامین هایی ویتامین های محلول در چربی گفته می شود.

 

در اصل سه نوع چربی وجود دارد: چربی های اشباع نشده ،چرب اشباع شده و چربی ترانس.

 

چربی های اشباع نشده: اینها در دمای اتاق مایع هستند و عمدتا در غذاهای گیاهی و ماهی یافت می شوند. مصرف آنها به بهبود سطح کلسترول کمک می کند.

 

چربی های اشباع شده: ما این موارد را به عنوان چربی های جامد نیز می شناسیم و مصرف بیش از حد آنها باعث افزایش سطح کلسترول بد خون می شود که رگ ها را مسدود می کند.

 

چربی های ترانس: چربی هایی هستند که با روشی به نام هیدروژناسیون فرآوری شده اند. طبق مطالعه منتشر شده در BMJ ، آنها مضرترین نوع چربی هستند و بیشتر در غذاهای صنعتی یافت می شوند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

 

اثرات مصرف چربی های اشباع شده

 

وقتی چربی های اشباع را بیش از حد مصرف کنیم ، می توانند در بدن مشکل ایجاد کنند. یکی از مهمترین آنها این است که باعث تجمع کلسترول بد (LDL) در رگها می شوند. وقتی این اتفاق می افتد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، تصلب شرایین یا سکته مغزی می تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد. با این حال ، در این مورد تردید وجود دارد.

 

کلسترول اضافی باعث ایجاد ضایعه ای به نام پلاک آتروما در دیواره عروق می شود. نتیجه این امر این است که قطر رگهای عبور دهنده خون را کاهش می دهد. این همان چیزی است که می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی شود.

 

اثر نامطلوب دیگر این نوع چربی این است که به راحتی منجر به افزایش وزن می شود. و اگر مقادیر زیادی مصرف کنیم ، به خصوص اگر همراه با فعالیت بدنی بسیار کمی باشد ، نتیجه آن اضافه وزن و چاقی است که هر دو بر سلامتی تأثیر منفی می گذارند.

 

چربی ها و غذای سالم

 

کلید یک رژیم غذایی سالم تعادل است. فرمول طلایی یک رژیم غذایی با بسیاری از سبزیجات ، میوه ها ، غلات کامل و چربی های اشباع نشده است. در مقادیر کمتر و به طور منظم ، کربوهیدرات ها و چربی های اشباع شده نیز بخشی از این رژیم هستند.

 

تخمین زده می شود که 25-30٪ کالری روزانه باید از چربی ها تأمین شود. در مقابل ، فقط 6-7٪ از این چربی ها باید چربی اشباع شده باشند. این مقدار معادل حدود 25-15 گرم چربی اشباع شده در روز است.

 

به طور کلی ، ما باید مقادیر کمی مواد غذایی مانند شیرینی های صنعتی ، گوشت های چرب یا فرآوری شده ، لبنیات پرچرب ، غذاهای بسته بندی شده یا غذاهای سرخ شده مصرف کنیم. البته ، هر از گاهی ممکن است ما در مصرف چربی های اشباع شده افراط کنیم ، اما باید این را استثنا قرار دهیم و اجازه ندهیم به روتین زندگی ما تبدیل شود.

 

ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده