دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» بیماری اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی

روانگسیختگی ، شیزوفرنی و یا اسکیزوفرنی


این بیماری است که تشخیص شخصیت بین واقعی و غیر واقعی را برای شخص دشوار می کند ، مانع ادامه جریان طبیعی فکر می شود ، مانع از کنترل احساسات خود و رفتار عادی می شود.


عموماً به عنوان بیماری در نظر گرفته می شود که به کندی بروز می کند و باعث ایجاد برخی از رفتارها در فرد می شود ، خصوصاً در هنگام رشد.


چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

اسکیزوفرنی چگونه رخ می دهد؟


شیوع طول عمر اسکیزوفرنی در جامعه عمومی 1٪ است. با این حال ، در میان کسانی که با خویشاوندانی که پیوند خونی دارند ازدواج کرده و صاحب فرزند میشوند، شیوع اسکیزوفرنی بیشتر از جمعیت عمومی است.


اگرچه نقش عوامل ژنتیکی در اسکیزوفرنی به خوبی تعریف شده است ، این بیماری نه تنها با عوامل ارثی بلکه با ترکیب بسیاری از شرایط بروز می کند. به عبارت دیگر ، اسکیزوفرنی یک بیماری بسیار پیچیده است که در آن عوامل ژنتیکی و محیطی نقش دارند.


علائم اسکیزوفرنی چیست؟


علائم اولیه اسکیزوفرنی سیگنالهایی را به محیط فرد می دهد که "چیزی خوب کار نمی کند" ، اما تعیین دقیق این در ابتدا بسیار دشوار است. در این دوره دیده می شود که فرد از فعالیت های روزمره خود که به طور معمول انجام می دهد ، فاصله دارد ، علاقه ای به سرگرمی های خود نشان نمی دهد ، انگیزه خود را از دست می دهد ، واکنش های عاطفی ضعیف را از دست می دهد و رفتارهای عجیبی را نشان می دهد. شایع ترین علائم اسکیزوفرنی زودرس به شرح زیر است:


واگرایی از زندگی اجتماعی و دوستان ، سوء ظن مداوم ، کاهش بهداشت شخصی ، نگاه کسل کننده ، احساساتی مانند شادی یا غم ، عدم توانایی در بیان واکنش های بیش از حد (خنده بیش از حد یا گریه به یک اتفاق ناچیز) ، افسردگی ،خواب بیش از حد یا بی خوابی ، توضیحات عجیب و غیرمعقول ، سخنان عجیب و غیر معقول، فراموشی ، عدم تمرکز ، عدم تحمل انتقاد ، اختلاف در گفتار یا کلمات منتخب.


نباید فراموش کرد که این علائم وجود دارد. همچنین ممکن است یک مشکل دیگر را نشان دهد و این درست نیست که بگوییم هر فردی که این علائم را تجربه می کند ، اسکیزوفرنی است. با این وجود ، این علائم باید جدی گرفته و توسط پزشک متخصص بررسی شود.


اسکیزوفرنی افراد نزدیک بیمار و همچنین فرد بیمار را تحت تأثیر قرار می دهد. وخامت شدید افکار ، احساسات و رفتارها در درجه اول توسط همه اعضای خانواده احساس می شود. ناآگاهی و ناتوانی اعضای خانواده مشکلات زیادی را به وجود می آورد. شرم ، گناه ، ترس ، درماندگی ، اضطراب در آینده و عصبانیت احساساتی هستند که خانواده ها اغلب آنها را تجربه می کنند. ممکن است اضطراب و افسردگی رخ دهد. تأثیر این بیماری بر اعضای خانواده ارتباط نزدیکی با مرحله بیماری دارد. مثلا؛ در حالی که خانواده بیمار که اولین حمله روانی خود را انجام داده بود ، در تعجب و اضطراب قرار داشت ، اعضای خانواده یک بیمار که حملات زیادی داشت و در بیمارستان بستری بودند ، ممکن است دچار انزجار شوند. مشکلات اقتصادی ، درگیری های خانوادگی ، تأثیر منفی زندگی اجتماعی و نگرش جامعه برای رد بیماران مهمترین مشکلات است. خانواده هایی که نمی توانند به اندازه کافی از حمایت اجتماعی برخوردار شوند ، بیان عاطفی بالایی دارند و نمی توانند از روشهای مؤثر برای مقابله با این بیماری استفاده کنند ، سنگین تر هستند.


پیشگیری


در حال حاضر شواهد مبتنی بر اثر بخشی دخالت زود هنگام برای جلوگیری از اسکیزوفرنی بی‌نتیجه است] حال آن‌ که شواهدی وجود دارد که دخالت زودهنگام در آن‌هایی که با یک فقره بیماری روانی همراه هستند ممکن است در کوتاه‌ مدت نتایج بهبودشان را فراهم سازد.


درمان اسکیزوفرنی


امروزه یک روش همه کاره در معالجه اسکیزوفرنی مفید است. داروهای ضد روان پریشی عمدتاً در درمان فعلی استفاده می شوند. علاوه بر این ، از روان درمانی و سایر رویکردهای روانشناختی نیز استفاده می شود. در دوره حاد بیماری ، بیماران ممکن است نیاز به بستری داشته باشند.


علائم اسکیزوفرنی و عوارض ناشی از آن با استفاده از روش درمانی مناسب قابل کنترل است و می توان اطمینان داد که فرد می تواند تا حد زیادی به زندگی روزمره خود بازگردد. در کشور ما ، تلاش برای ایجاد مراکز بهداشت روانی در جامعه ارائه شده است تا خدمات مبتنی بر جامعه را برای افراد دارای اختلالات شدید روانی (اسکیزوفرنی و اختلالات روانی مشابه و اختلالات خلقی) ارائه دهند.


مراکز بهداشت روان جامعه در مورد بیماران و خانواده های مبتلا به اسکیزوفرنی در منطقه جغرافیایی متصل به آن مطلع می شوند و درمان سرپایی بیمار انجام می شود و پیگیری می شود. به عنوان واحدهایی فعالیت می کند که با هدف افزایش توانایی بیمار در زندگی در جامعه با استفاده از روش هایی مانند توانبخشی ، روان درمانی ، کاردرمانی ، گروهی یا فردی ، کار در رابطه با کلینیک های روانپزشکی و پیگیری جایی که بیمار در صورت لزوم با تیم های سیار زندگی می کند.


همکاری با بستگان بیمار؛ از نظر تأثیر مثبت بر روند بیماری و حمایت از بستگان بیماران بسیار مهم است. به همین دلیل ، آموزش روانشناختی خانواده در مراکز بهداشت روانی جامعه ارائه می شود. این آموزش ها هستند؛ با رعایت بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی با درمان ، کیفیت زندگی هم بیمار و هم اعضای خانواده را بهبود می بخشد و درمورد موضوعاتی مانند سهیم کردن مسئولیت فرایند درمان ، پشتیبانی را ارائه می دهد.


بسیاری از بیماران اسکیزوفرنی با رعایت درمان و پشتیبانی خانواده می توانند زندگی روزمره خود را در جامعه ادامه دهند.


مجله ارم بلاگ

منبع ترجمه سایت : sagligim.gov.tr

تگ ها :   شیزوفرنی
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده