خرید از سراسر دنیا


» لکه های سیاه دندان و درمان آنها

لکه های سیاه دندان و درمان آنها

اگر چه دندان مشکلات زیادی دارد اما لکه های سیاه روی دندان مشکلی است که باید به آن توجه بیشتری شود. لکه های سیاه به دلایل مختلفی ممکن است روی دندان ها ایجاد شوند اما مهم ترین دلیل ایجاد آن ها پوسیده شدن لایه زیر مینای دندان می باشد. زمانی که به هر دلیلی باکتری ها در این ناحیه رشد کنند این لایه پر از باکتری های مخرب خواهد شد. در این مقاله می خواهیم توضیحات کاملی درباره دلایل ایجاد لکه های سیاه روی دندان ها و کارهایی که می توانیم برای جلوگیری از آن انجام دهیم را برایتان توضیح دهیم.


دلیل تشکیل لکه های سیاه روی دندان چیست؟


دلیل اصلی تشکیل لکه های سیاه و در واقع رشد باکتری های تخریب کننده، کثیفی سطح دندان، آسیب به دندان و حفره های دندان می باشد. دندانپزشک براساس دلیل تشکیل لکه های سیاه به درمان آن می پردازد. این لکه های سیاه در اثر قرارگیری دندان در معرض عوامل لکه زا بدتر می شوند. مواردی که باعث بددتر شدن شرایط می شوند عبارتند از:


پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان دلیل اصلی لکه دار شدن می باشد. پوسیدگی دندان به خاطر گسترش باکتری ها است که از دندان تغذیه کرده و باعث تشکیل لکه های سیاه می شوند. 

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟


سیگار کشیدن


سیگار کشیدن دلیل دیگری برای تشکیل جرم بر روی دندان می باشد. این جرم ها به خاطر تارتار و کلکولس موجود در مینای دندان ظاهر می شوند. از طرفی بیشتر افرادی سیگاری به بهداشت دندان توجه نمی کنند. در نتیجه این مسئله باعث بدتر شدن شرایط دندان می شود.


غذاهای شیرین و نوشیدنی های گازدار


این مواد مشکل جدی برای دندان ایجاد می کنند. در واقع این مواد فضای رشد باکتری ها را فراهم خواهند کرد. مصرف قند باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. خوشبختانه اگر فردی قبل از خرابی دندان ها مصرف یکی از این محصولات را قطع کند، فرایند از بین رفتن مینا متوقف می شود. اگر نمی توانید مصرف محصولات را قطع کنید، بهتر است هر بار بلافاصله پس از مصرف قند و نوشیدنی های گازدار مسواک بزنید.


تنباکو


آیا تنباکو می جوید؟ این ماده باعث تشکیل لکه های سیاه روی دندان می شود. در ابتدا این ماده باعث بی رنگی روی دندان ها شده و پس از مدتی، لکه های سیاه تشکیل می شوند. در واقع تاثیر بلند مدت تنباکو بسیار خطرناک تر است.


نشستن دهان


افرادی که دندان ها و دهان را به صورت منظم نمی شویند، بر روی دندان هایشان لکه های سیاه تشکیل می شود. بهداشت دهان شامل دو بار مسواک زدن در روز بعد از هر وعده غذا می باشد. این کار باعث می شود از شر باکتری ها و باقی مانده های غذا خلاص شوید.


مصرف بیش از حد کافئین


مصرف زیاد قهوه سیاه باعث تشکیل لکه های سیاه دندان می شود. در قهوه و چای کافئین وجود دارد که باعث سیاه شدن سریع تر دندان ها خواهد شد. به طور معمول افرادی که کافئین زیادتری می خورند مشکل دندانی بیشتری دارند. اگر حذف کافئین سخت است بهتر است مصرف آن را در روز کاهش دهید.


دهان شویه کلرهگزین


یکی از موادی که برای از بین بردن جرم دندان توصیه می شود کلروهگزین است. این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد و باکتری ها را از بین می برد. اما این ماده در کنار مزایایی که دارد، باعث ایجاد مشکلاتی هم می شود. هنگامی که این ماده همزمان با نوشیدنی های تیره رنگ و مقدار زیادی غذاهای سیاه کننده دندان استفاده می شود بیشتر باعث تیره شدن دندان می شود.


آمالگام نقره ای


آمالگام نقره ای ماده ای است که برای ترمیم و پر کردن دندان های خراب از آن استفاده می شود. این ماده پس از مدتی نشت می کند و باعث تشکیل لکه های سیاه روی دندان خواهد شد. این سیاهی معمولا در لبه لثه ها بیشتر جلوه می کند. 


مکمل آهن


معمولا در کودکان رسوب های سیاه روی دندان ها پس از مصرف مکمل آهن تشکیل می شوند. اگر قرصی را به طور مرتب مصرف می کنید و بعد از آن لکه های سیاه روی دندانتان مشاهده کردید حتما به پزشکتان اطلاع دهید تا از داروی جایگزین استفاده کند. 

 

دلیل تشکیل لکه های سیاه روی دندان کودکان چیست؟


سه دلیل اصلی تشکیل لکه های سیاه روی دندان کودکان عبارتند از:


غذاها و نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی


رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان


سندرم شیشه شیر


کودکان بزرگ تر به دلیل مصرف سس سویا، قهوه، چای، سیب زمینی و نوشیدنی های با شیرین کننده های مصنوعی دچار تغییر رنگ در دندان ها می شوند. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و حذف برخی غذاها کاری راحت است اما سندرم شیشه شیر را باید به دندانپزشک اطلاع دهید.


درمان تخصصی لکه های سیاه روی دندان

هنگامی که مینا توسط لکه های سیاه تحت تاثیر قرار می گیرد فقط درمان تخصصی باعث از بین بردن لکه های سیاه و برگرداندن رنگ طبیعی دندان می شود. جرم گیری دندان فقط توسط دندانپزشک در مطب انجام می شود. گاهی نیز دندانپزشک کیت های مخصوص برای سلامتی دندان را به شما می دهد که برای یک یا دو هفته قابل استفاده است. هنگامی که بیمار مشکل پوسیدگی دندان دارد، دندانپزشک پوسیدگی را برطرف کرده و دندان را پر می کند. 


در حالتی که پالپ دندان آسیب دیده باشد ریشه دندان تحت درمان قرار می گیرد. بافت پالپ اگر به شدت آسیب دیده باشد درمانی وجود ندارد و باید دندان را کشید. تقریبا تمام لکه های سیاه دندان قابل تمیز شدن و از بین رفتن هستند. گاهی نیز استفاده از روش لیزر برای سفید کردن دندان لازم است. اگر لکه های سیاه دندان شما را آزار می دهد با دندانپزشک صحبت کنید و بهترین راه از بین رفتن آن ها را انتخاب نمایید. 


درمان خانگی لکه های سیاه دندان


پیش از بزرگ شدن لکه های سیاه روی دندان، باید به درمان آن فکر کنید. راه هایی برای درمان و پیشگیری از ایجاد لکه های سیاه روی دندان وجود دارد که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم:


مسواک زدن مرتب

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. دندان ها باید در روز دو بار مسواک زده شوند. پس از هر بار غذا خوردن، بهتر است دندان ها را مسواک بزنید تا تمام باقی مانده های غذا خارج شوند و از حمله باکتری ها و اسیدها جلوگیری شود.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع


کشیدن مرتب نخ دندان مرتب

مسواک و نخ دندان باید به طور مرتب و همزمان انجام شود. نخ دندان باقی مانده غذای موجود بین دندان ها را خارج می کند و باکتری ها را از بین می برد و از تشکیل لکه های سیاه جلوگیری می کند. نیازی نیست بعد از هر وعده غذایی نخ دندان استفاده کنید زیرا به لثه ها آسیب وارد می شود اما بهتر است پیش از خواب نخ دندان بکشید.


نوشیدن آب

آب باعث خروج باکتری ها و جلوگیری از مصرف سایر نوشیدنی ها می شود. سعی کنید روزانه آب زیادی بخورید و از مصرف نوشیدنی های گازدار بپرهیزید.


به جای خوردن گوشت، میوه و سبزیجات خام بخورید!

میوه و سبزیجات برای جلوگیری از پوسیدگی و افزایش بهداشت دهان و دندان مناسب می باشند. دندانپزشکان مصرف سیب، هویج و سبزیجات برگ سبز را توصیه می کنند. از حبوبات و آجیل ها نیز غافل نشوید. زیرا حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت دندان می باشند. اما بعد از آن مسواک را فراموش نکنید زیرا این مواد به راحتی زیر دندان ها می مانند و محیط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم خواهند کرد. 


رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. مواد مغذی برای سلامتی دندان لازم هستند. رژیم غذایی مناسب از تشکیل لکه های سیاه جلوگیری می کند. بهتر است غذاهای چرب و شیرین مصرف نکنید زیرا باعث تشکیل باکتری ها می شود.


استفاده از جوش شیرین

پیش از مسواک زدن، مقداری جوش شیرین به خمیر دندان بیفزایید. جوش شیرین خاصیت سایشی دارد و برای از بین بردن لکه های سیاه دندان مناسب است. می توانید مخلوطی از آب و جوش شیرین تهیه کنید و هر روز قرقره کنید.


خمیر دندان کلسیم و فلورید استفاده کنید!

دو ماده موثری که جرم ها را از بین می برد و باعث سلامتی دندان ها می شود شامل کلسیم و فلورید می باشند. خمیر دندان فلورید انتخابی مناسب برای تمیز کردن دندان ها است. همچنین از وجود فلوئور کافی در آب نوشیدنی مطمئن شوید. فراموش نکنید کلسیم نیز مصرف کنید. مکمل کلسیم و مصرف روزانه شیر باعث قوی شدن دندان و جلوگیری از تشکیل ترک می شود. البته قبل از مصرف هر نوع مکملی باید با یک پزشک مشورت کنید.


استفاده از نمک

نمک برای تمیز کردن دندان ها مناسب است. می توانید نمک را هر دو روز یک بار بر روی دندان بمالید. این کار باعث از بین رفتن لکه های سیاه روی دندان می شود.


آب لیمو و آب

مقداری آب لیمو را با آب مخلوط کنید. این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد و باعث ترمیم نیز می شود. همچنین می توانید لیمو را بصورت مستقیم بر روی لکه های سیاه دندان بمالید. راه دیگر مخلوط کردن نمک با لیمو و اعمال آن بر روی دندان ها است. سپس بعد از چند دقیقه دندان هایتان را با آب بشویید.


استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب باعث سفیدی دندان می شود و جرم هایی که مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهند را از بین می برد. یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و دو بار در هفته قرقره کنید.


نتیجه


خیلی از عارضه هایی که ما در بزرگسالی تحمل می کنیم به دلیل شیوه های اشتباه زندگی و عادت های غلط از کودکی تا به حال است. شما نیز اگر جزء این افراد هستید از همین الان سعی کنید این شیوه ها را تغییر دهید تا دچار آسیب ها و عوارض بیشتری در سال های بعدی نشوید. رعایت بهداشت دهان و دندان چند دقیقه در روز بیشتر وقت شما را نمی گیرد اما باعث می شود همیشه دندان های سالم و زیبایی داشته باشید. 


منبع ترجمه : realhealthvision.com


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده