دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» قوانین خاص برای دیابتی ها

قوانین خاص برای دیابتی ها

10 قانون برای دیابتی ها


10 قانون که دیابتی ها باید در زندگی روزمره به آن توجه کنند.پس اگر دیابت دارید، به این نکات مهم توجه کنید.


در سراسر جهان از هر 10 بزرگسال، یک نفر مبتلا به دیابت است و تقریباً 425 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند. بر اساس برآوردهای فدراسیون جهانی دیابت (IDF)، تعداد افراد مبتلا به دیابت در سال 2040، 650 میلیون نفر پیش بینی می شود. متأسفانه از هر 2 بزرگسال مبتلا به دیابت 1 نفر حتی از ابتلای خود به دیابت آگاه نیست. از هر 6 تولد یک مورد به دیابت بارداری مبتلا می شود. در حالی که قبلاً دیابت در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند شایع تر بود، امروزه 75 درصد از جمعیت دیابتی ها در کشورهای با درآمد کمتر از متوسط ​​زندگی می کنند و هر 6 ثانیه یک نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست می دهد. بنابراین یادگیری زندگی با دیابت و توجه به مسائل آن امری حیاتی است.


1- غذاهای مناسب با رژیم غذایی خود مصرف کنید


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

ابتدا بپذیرید که دیابت دارید. با این آگاهی عمل کنید که باید با این بیماری زندگی کنید. سپس با متخصص خود مشورت کنید. او بهترین رژیم غذایی مناسب با وضعیت شما را برایتان اتخاذ میکند.


2- کربوهیدرات های پیچیده را انتخاب کنید


سه میان وعده اصلی و سه میان وعده در طول روز مصرف کنید. از تمام گروه های غذایی در برنامه تغذیه خود استفاده کنید. از مصرف محصولاتی مانند عسل، شکر، مربا، ملاس، کلوچه، کیک، شکلات که سرشار از کربوهیدرات هستند که به سرعت قند خون را بالا می برند، خودداری کنید. در عوض، کربوهیدرات های پیچیده ای را انتخاب کنید که قند خون را به آرامی افزایش می دهند. نان سبوس دار یا قهوه ای را به جای نان سفید و بلغور را به جای برنج ترجیح دهید.


۳- روزی ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید


عدم دریافت مایعات کافی می تواند منجر ب ه افزایش قند خون و مشکلات کلیوی شود. مقدار مایعات مورد نیاز روزانه افراد مبتلا باید تامین شود. بنابراین افزایش مصرف آب در تابستان برای بیماران دیابتی اهمیت بیشتری دارد. همچنین از مصرف نوشیدنی های حاوی قند افزوده مانند نوشابه و آب میوه های صنعتی و نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.


4- هر روز به طور متوسط ​​30-60 دقیقه پیاده روی کنید


ورزش، مانند پیاده روی یا شنا، در صبح یا عصر، در ساعات غیر گرم و یک ساعت پس از غذا، فوایدی مانند کنترل قند خون، کاهش وزن و محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی را به همراه دارد. سالمندان باید قبل از ورزش از نظر بیماری قلبی مورد ارزیابی قرار گیرند، سپس در صورت عدم وجود مشکل در عروق و قلب، برنامه ورزشیبرای آنها ترتیب داده شود.


5- برای پاهای خود اهمیت ویژه ای قائل شوید


مراقبت از پا در افراد دیابتی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا امروزه دیابت شایع ترین علت قطع پا (آمپوتاسیون ساق پا) است. روزانه پاهای خود را با آب گرم و صابون بشویید و خشک کنید. ممکن است کف پای شما خشک شده باشد. بنابراین، کرم های مرطوب کننده را به پاهای خود بزنید و جوراب نخی بپوشید. جوراب شما نباید پای شما را فشار دهد و نباید ر‍دی از خود باقی بگذارد. اگر روی پاهای شما پینه بسته است، به متخصص پوست مراجعه کرده و آن را درمان کنید. در تابستان حتما جوراب بپوشید. پابرهنه راه نروید. کفش شما باید راحت باشد، نه تنگ نه گشاد. همچنین ناخن های پای شما باید صاف کوتاه شود تا در گوشت پایتان فرو نرود.


6- قند خون خود را به طور مرتب چک کنید


با خرید گلوکومتر، باید یاد بگیرید که قند خود را اندازه گیری کرده و از آن پیروی کنید. سطح قند خون ناشتا باید 70-100 میلی گرم در دسی لیتر، سطح قند خون بعد از غذا 80-140 میلی گرم در دسی لیتر و قند خون اندازه گیری شده در هر زمانی از روز باید کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد. هر سه ماه یکبار قند خون ناشتا و بعد از غذا و سطح کلسترول خون خود را اندازه بگیرید.


7- چکاپ منظم قلب داشته باشید


بیماری قلبی یکی از عوارض جدی دیابت و شایع ترین علت مرگ و میر در بیماران دیابتی است. به دلیل نوروپاتی، افراد دیابتی ممکن است متوجه نشوند که دچار حمله قلبی شده اند. بنابراین، باید به طور منظم چکاب قلب انجام دهند.


8- سیگار نکشید


سیگار خطر ابتلا به بیماری های ریوی ، سکته، حمله قلبی، انسداد عروق ، آسیب عصبی و بیماری کلیوی را در بیماران دیابتی افزایش می دهد و می تواند باعث قانقاریای پا شود. در مورد ترک سیگار با یک متخصص مشورت کنید.


9- از چکاپ منظم چشم و کلیه خود غافل نشوید


چکاپ چشم و کلیه نباید قطع شود. بیماری چشمی مرتبط با دیابت یکی از مهم ترین علل نابینایی در سراسر جهان است. بنابراین، معاینه چشم باید سالی یک بار انجام شود. بیماری کلیوی مرتبط با دیابت و بیماری مزمن کلیه عوامل دیگری هستند که باید در نظر گرفته شوند. فشار خون خود را کنترل کنید و مطمئن شوید که بیش از اندازه نرمال بالا نباشد. اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، باید چکاپ های لازم مرتبط با بیماری های مزمن قلبی، بیماری های مزمن کلیوی، نوروپاتی (آسیب عصبی)، رتینوپاتی سالی یک بار، از زمان تشخیص، انجام شوند. از دوره های کنترلی که پزشک با توجه به سطح بیماری تعیین می کند غافل نشوید. همچنین دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.


10- مراقب افت قند خون باشید


از هیپوگلیسمی آگاه باشید. در صورت وجود علائمی مانند گرسنگی، لرزش، تعریق، تپش قلب، سوزن سوزن شدن لب ها و زبان و رنگ پریدگی ، مشکوک به افت قند خون باشید و قند خون خود را اندازه گیری کنید. کاهش قند خون کمتر از 70 میلی گرم به معنای هیپوگلیسمی است. در این صورت 4 حبه قند یا 1 لیوان آب میوه بنوشید. بعد از 15 دقیقه مجدداً قند خود را اندازه بگیرید و اگر کمتر از 80 میلی گرم در دسی لیتر بود، دوباره قند مصرف کنید.


توجه داشته باشد آخرین و یکی از مهم ترین نکات این است که بدون اطلاع پزشک از داروهای گیاهی استفاده نکنید.


ارم بلاگ


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده